Personlig Assistans

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

Personlig service på hög nivå

Kärnan i vår verksamhet är att varenda brukare, assistent och anhörig tillåts ta plats och har rätt till ett proffsigt, engagerat, individuellt bemötande. Vår strävan är att alltid erbjuda hög tillgänglighet och ett nära samarbete. Genom att hjälpa dig med allt från det administrativa till det praktiska, gör vi det möjligt.

Schemaläggning

Vi bistår er i schemaläggning då arbetstidslagen måste följas. Vi följer även försäkringskassans beslut när vi lägger schema. Därefter utgår vi från dina behov samt att assistenterna får ett gångbart schema.

Rekrytering

Vid nyanställning sker genomgång av kravprofil, annonsering och urval av sökande. Vi håller i intervjuer och tar alltid referenser på den sökande. Hur pass du vill vara delaktig i rekryteringsprocessen bestämmer du själv. Vi skickar gärna ut inkomna CV till dig och bokar in personliga möten med dig och sökanden. Det är alltid du eller din företrädare som har sista ordet om vem som ska anställas. Vi åtar oss att även anställa och inskola vikarier.

I rekryteringen utgår vi från din situation och hur du vill att din framtid ska se ut – och vad det då krävs av en assistent gällande kompetens och personlig förmåga. På så vis får du assistenter som har rätt bakgrund såväl förmåga att åstadkomma det som behövs.

Ansökningar

När du blir kund hos oss på Albatross är vi vid din sida från start. Vi hjälper dig med din ansökan om personlig assistans och har hand om kontakten med Försäkringskassan och kommun om du önskar detta. Är du redan kund hos oss och känner att dina nuvarande assistanstimmar inte räcker till, hjälper vi dig ansöka om fler timmar.

Omprövningar

Omprövning av beslut görs för att utreda ifall ditt hjälpbehov har ändrats. Detta är något som görs regelbundet av Försäkringskassan eftersom tiden kan förändra ens assistansbehov. Vid sådana omprövningar erbjuder vi dig hjälp och stöd. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller funderingar.

Genomförandeplan

Som ny brukare på Albatross skapar vi en genomförandeplan åt/för dig. Denna är grundad utefter din önskan gällande hur du vill leva ditt liv. Genomförandeplanen tydliggör även för de runt omkring dig, såsom vi på Albatross och dina assistenter, vilken hjälp just du behöver. Uppföljningar på genomförandeplanen görs regelbundet så den alltid ligger i linje med dina förutsättningar, behov och önskemål.

Arbetsmiljö

Inför varje ny brukare genomför vi en riskanalys. Vi har skyldighet att gå igenom arbetsmiljön och försäkra oss om att denna följer rådande regler och fungerar tillfredsställande för både dig och dina assistenter. Riskanalysen undanröjer potentiella risker för dig i din vardag samtidigt som den syftar till att förbättra dina assistenters arbetsmiljö. Allt för att du och assistenterna ska känna er så trygga som möjligt. Uppföljning av riskanalys sker kontinuerligt.